خودرو های امروزی دمای کاری بالایی دارند که با تحت فشار قرار گرفتن و بالا رفتن چند درجه ای دمای آب، فن آنها شروع به کار کردن می کند.

پس اساس کاری این پیشرانه ها، کار در دمای بالاست و پیشرانه این خودرو ها نیز برای کار در این شرایط طراحی شده است و نحوه طراحی سیستم خنک سازی پیشرانه آنها به گونه ای است که در صورت سلامت پیشرانه و بخش خنک سازی آن، با کار کردن فن در دور پایین نیز شاهد گرم شدن بیش از حد موتور نباشیم.

اما باید این را مد نظر داشته باشیم که با خاموش کردن پیشرانه در زمانی که کاملا گرم است، دمای آب داخل آن بالاتر از قبل می رود که به همین خاطر و طبق تجربه، در خودرو های قدیمی که دارای پروانه مکانیکی به جای فن برقی هستند، گفته می شود در این زمان بهتر است خودرو کمی درجا کار کند تا آب به دمای قابل تحملی برای آلیاژ پیشرانه برسد و بالا بودن دمای موتور، منجر به بروز آسیب به پیشرانه نشود.
همین قضیه برای گرم بودن خودرو های با فن برقی در زمانی که به علت تحت فشار قرار گرفتن، دارای دمای بالاتری از دمای کاری استاندارد و نرمال هستند نیز پیشنهاد می شود.
ضمن اینکه فن پیشرانه به نحوی طراحی شده که می تواند در زمان خاموش بودن خودرو نیز به فعالیت خود ادامه دهد، هر چند به علت نچرخیدن آب در مسیر خنک کاری و درون پیشرانه، این کار عملا فایده چندانی ندارد و در صورت روشن شدن خودرو می تواند منجر به خنک شدن آب درون پیشرانه شود.

منبع : http://azimkhodro.com

[باربری شریعتی] [باربری شریعتی]  [اتوبار شریعتی]  [اوزون تراپی] [باربری شریعتی]

 

باربری شریعتی